Lilypie First Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

сряда, 6 януари 2010 г.

Тио Игнасио

С днешния ден се слага край на една дълга върволица от празници, трапези, украси, подаръци, гирлянди, костюми, фойерверки....Започваме месеца с 8-ми рожден ден на Хосе, после майка ми на 18-ти чества 50 годишнина. Да ни е жива и здрава! След това дойдоха бъдни вечер и Коледа, 27-ми имен ден на сестра ми, на 29-ти аз имах рожден ден...След това беше нова година която празнувахме с приятели в Сан Себастиян...

Тъкмо свърши декември и веднага започна януари, и пак започна със празнуване и трапези.... На 1-ви е традиция семейно събиране на цялата рода на свекър ми...

Свекър ми са били 8 братя и сестри, живи са само 5, но присъстват и семействата на останалите. Единия от чичовците, е свещеник и то от висок ранг, и едната от починалите сестри също е била монахиня, така, че 6 големи семейства и „светия” чичо Игнасио...

Под 6 големи семейства разбирам, по един-двама старци , и съответните им деца, мнозинството имат по три деца, съответните съпрузи на трите деца и на свой ред техните 2-3 деца... Някой нямаме още деца, други са на път, братовчедката Сара пак е бременна, Кристина , жената на Адриян също е на път като нас...Догодина на събирането се очаква да сме поте три човека повече от тази година.

Тио Игнасио е много интересен екземпляр, който благославя и пее песни на всички и всява страх и уважение едновременно, всеки гледа да му нагоди но да го избягва колкото се може...той е живо олицетворение на католическата църква!

По нашия въпрос проявява учудващо разбиране. Понякога се обажда да види как сме, предимно когато брат му е при нас и винаги пращя поздрави на всички, и за мен също...Това му е начина да каже, че ни е опростено едва ли не...

Преди две години , на сватбата на Адриян и Кристина, която се проведе във Алхесирас(близо до Гибралтар), когато цялото семейство се настани в един хотел, всички неженени двойки бяха настанени в отделни стаи, страх от тио Игнасио...Олицетворението на църквата не трябваше да види , че племенниците му който не са минали през олтара , извършват грехове...Ние с жена ми бяхме единствените които си взехме обща стая, и то след многобройни намеци , къде меки, къде директни от всички роднини, че на Тио Игнасио няма да му хареса да сме в една стая...Казахме, че ако не му харесва да не гледа!

След този и още един друг случай, той ме гледа малко странно, и знам, че не е защото съм лесбийка, защото преди това беше казал на свекър ми, че в деня на сватбата ни, въпреки, че е цивилна(!), се е молил за нас и ни желае всичко добро...Това е постижение!

Студенината между нас идва от друго, аз съм единствената която му се опълчи и то имах неблагоразумието да го направя публично.

Бяхме пак на едно такова събиране от друга година когато той държеше реч от рода на „колко е велик Бог да създаде еди какво си и реши да се обърне към мен да го потвърдя- нали Виктория?!” , моля да се има предвид, че когато той говори, всички мълчат и го гледат, което означава , че беше пъпла тишина и всички очакваха отговора ми...Аз взех, че казах „аз не разбирам, не съм вярваща”....Неблагоразумна аз! И колко наивна вярвах, че това е невинен коментар и ще продължат нататък без да ми обърнат внимание...Последва минутка мълчание и стъписани погледи, някои от младите ни братовчеди с които се разбираме, се подхилкваха тайничко, лелите побеляха, особено Есперанса, тя знае за нашата не-религиозност, всъщност и за тази на децата си, но моли всички да се преструваме за да не се разстройва брат и, боготвори го! Като повечето всъщност, все пак е олицетворение на католическата църква...След това започнаха въпроси от рода на :

- Но вие българите нали сте ортодоксални християни?- аз стъписана, разбрах, че съм център на вниманието....

- Да, някои са ортодоксални християни, има и мюсюлмани, евреи и даже католици, но аз не съм вярваща...

- Да не би да си мюсюлманка?- попита някой с надежда. Хората предпочитат да чуят, че вярваш в друга религия, но не и че не вярваш в никоя(!), това им разклаща устоите на които се крепи тяхната собствена вяра...

- Не, не съм...

- Не си ли кръстена? - попита тио Игнасио с надеждата да има възможността да ме покръсти, той обожава да извършва церемонии от всякакъв вид

- Кръстена съм когато съм била бебе, но тогава никой не ме е питал дали съм съгласна, за това не го считам за валидно, направено е против моята воля...

От тогава не ме пита нищо свързано с Господ и даже избягва да ма пита каквото и да било. На тазгодишното събиране когато правеше любимата си частната литургия преди да започнем да ядем, стовари един кръст направен във въздуха в моя посока...Не знам какво да мисля.
Когато говорехме с Елви за изкуственото осеменяване на което се подлагаме сега с жена ми, улових един негов стъписан поглед, но веднага се усмихна и пожела „Бог да е с вас”... И по-късно дойде и ми подаде един ключодържател с някаква икона, каза „Това е "La buena Madre", добрата майка, за теб!” Не можах да откажа, а и казано честно ме трогна. Представям си какъв вътрешен конфликт трябва да изживява за да демонстрира по такъв очевиден начин подкрепа на хомосексуална двойка, женена цивилно, невярващи и правейки деца без намесата на Бог...

Тук децата имат голяма дилема с това кой им носи подаръците, дядо Коледа, Оленчеро или Тримата Крале...В онази голяма фамилия ги носи Тио Игнасио!

Той купува подаръци на всички, всяка година! И всяка година прави един ритуал, пеейки коледни (религиозни) песнички извиква по ред всички и всеки извикан трябва да излезе пеейки...Тази година ни се размина, миналата аз отказах да пея, и тази година се смили и ни ги даде без песни... И така до следващата година, ако преждевременно няма някоя сватба, кръщене или не дай боже погребение в семейството...където със сигурност фигурата на Тио Игнасио ще бъде в центъра на всичко, както винаги...Истинско олицетворение на католическата църква!

С днешния ден, ден на Тримата Крале, се приключват коледните и новогодишните празници! Най-сетне! Снощи се чества традиционното пристигане на кралете във всички градове, градчета и села на Испания. В Памплона се прави едно грандиозно дефиле, с огромни каравани, декорация и костюми в които участват над 1000 човека и представляват пристигането на кралете които хвърлят от караваните дребни подаръчета и бонбони на многобройните зрители, предимно деца и родители. Тримата крале са тези от библията, тези които занесли подаръци на Исус, когато се родил. От тогава насам, тримата крале носят подаръци на децата по нова година.

Тук почти никой не празнува дядо Коледа, това е американска фигура. Тук са кралете или Оленчеро, в някои семейства и двете. Ние когато имаме деца, ще имат и двете.

Оленчеро , което е баският вариант на дядо Коледа. Той е един старец, въглищар, който слиза от планината и носи подаръци на децата за коледа. Ако някое дете не е било послушно през годината му носи парче въглен вместо подарък. Даже се продават буци приличащи на въглища, които всъщност са направени от захар...

Няма коментари:

Публикуване на коментар